Brukerpass

Synes du det er omstendelig med alle søknader og byråkrati rundt hjelpemiddel og barnet ditt? I så fall, det finnes løsninger. NAV Hjelpemiddel har en ordning som heter brukerpass, men som er lite kjent. Godt bevart hemmelighet fortjener å bli tatt frem.

Brukerpasset skal forenkle hverdagen din og gi enklere hverdag for familien og hjelpeapparatet. I tillegg kan du få  en fast kontaktperson for familien hos hjelpemiddelsentralen.

Hva er et brukerpass?
Kort og greit, du får muligheten for direkte kontakt med hjelpemiddelsentral og leverandør uten å måtte gå via kommunal tjeneste. Oppstår det et behov i et område du har kompetanse på, tar du direkte kontakt med hjelpemiddelsentralen for å få rekvisisjonsnummer og selv kan velge hva du trenger. Nummerreferansen vil leverandør kunne bruke for å sende regning på hjelpemiddelet som trengs. Det være seg ny rullestol, vedlikehold eller tilleggsutstyr.

Gevinsten
Sett bort fra at en hopper over et ledd i søknadsprosessen, slik at det ikke er den kommunale tjenesten som må søke for deg, er det også tidsbesparende. Søknaden din er innvilget i det du har bestillingsnummeret, som du kan få ved direkte kontakt med hjelpemiddelsentralen.

Altså; ikke bare sparer en unødig saksbehandlingskostnader for det offentlige, en sparer også vesentlig med tid for den som har behov for hjelpemiddel.

Sykkelen
I forrige uke fikk en familie utlevert sykkelen de har ventet på. Direkte fra leverandør, flatpakket. Levert hjem på døra i arbeidstiden. Umontert. Hjelpemiddel mottatt, kvittert og mor og far står igjen med en brun eske og åpner opp en sykkel i deler.

Slik kom sykkelen fra NAV Foto:Privat

Etter to timer med montering, barnepass, nysgjerrig guttunge, kommer det for en dag. Pedalene er ikke egnet, guttungen er for kort til å trå rundt. Fortvilet spør mamma på Facebook; hva gjør vi nå? Svaret, som sant er, det er å sende søknad om pedalforhøyer (klosse til å ha oppnå pedalen). Altså: Sende ny søknad…

Dette er en familie med ressurser, og hadde de visst om ordningen om brukerpass, ville de samme dag de oppdager mangelen rekvirert det som manglet. Leverandør sendt avgårde og guttungen får en funksjonell sykkel. Prislapp: Det pedalen koster

Men dessverre kjenner ikke familien til brukerpass. Det må det nå sendes søknad på pedalforlenger fra kommunal tjeneste (typisk ergo / fysio) til NAV hjelpemiddelsentral som mottar, vurderer og fatter vedtak, for så å sette i bestilling, som igjen sendes NAV hjelpemiddel og videre ut til kommunen for utkjøring. Prislapp: Pedalkostnad pluss unødig administrativ behandling, behovsvurdering, hjelpemiddel levering vis kommune mm.

Forenkling
Møtet med hjelpeapparatet oppleves for mange som unødig byråkratisk og krevende. Erfarne brukere opplever et rigid system som er ineffektivt og leverer senere.

Handikappede Barns Foreldreforening er postitive til at brukerpassordningen løftes frem og opp. Hjelpemiddelsentralene har i for liten grad åpnet for dette og kompetente foreldre og barn/ungdom vet hva som trengs.

Revitalisering
Brukerpassordet ble trukket frem som en ordning som bør styrkes da Agenda Kaupang evaluerte hjelpemiddelområdet. I dag er ordningen lite kjent og ikke særlig markedsført hos hjelpemiddelsentralene. Det er sågar ulik praksis fra hjelpemiddelsentral til hjelpemiddelsentral.

HBF mener det er viktig at endring skjer nedenfra og opp, at vi som foreldre etterspør og etterlyser. Svarene en får vil nok variere, men over tid vil NAV forstå at vi er en gruppe de må ta på alvor.

Gevinsten vil være at en raskere får det man trenger og at barnet / ungdommen får større innflytelse i hvilke hjelpemidler en mottar.

Mer informasjon:
https://www.nav.no/no/Person/Hjelpemidler/Tjenester+og+produkter/brukerpass