I disse dager pågår det et større internasjonalt forskningsstudie hvor Norge er inkludert. Internasjonale forskere ønsker å se på forskjellene i hvordan opplæring og især spesialundervisning gjennomføres i spesial- og ordinær skole. Norge er på mange områder i særstilling med tanke på ressursmulighet, men er hva er vi gode og hva er vi mindre gode på? Nå er det viktig å samle gode data fra hele landet.
Studiet gjennomføres av flere forskere hele verden og har sitt utgangspunkt i det australske Monash University. I Norge er studiet forankret ved Høgskolen i Østfold hvor mellom annet professor Anders Nordahl-Hansen og førsteamanuensis Anders Dechling er ansvarlige sammen med tre stipendiater. Forskningsprosjektet inkluderer ti land, Australia, Canada, Kina, Tyskland, India, Italia, Norge, Storbritania, Sveits og de forenede arabiske emirater (UAE). Land med forskjellige utdanningssystemer, økonomiske forutsetninger og kulturer. Noen av landene er land vi ofte sammenligner oss med, mens andre har opplæringskulturer som er vesentlig forskjellig fra oss. I så måte er det viktig å sammenligne, fordi selv om landene er forskjellige, er behovet for tilrettelagt undervisning universelt og svært ofte blir studier kun gjennomført med eget land som referanse. Dette studiet vil sammenligne på tvers og det er derfor viktig å få best mulig kunnskap fra Norge og de norske forholdene.
Vi i Handikappede barns foreldreforening er opptatt av at flest mulig av våre medlemmer svarer på undersøkelsen for å bidra til i kunnskapsgrunnlaget. Spørreskjemaet tar ca et kvarter å gjennomføre og er en oversatt utgave av det engelske skjemaet.
De norske forskerne skal allerede i august presentere funn fra den norske undersøkelsen på en konferanse og vi er spent på å se resultatene.