Ledsagerbevis er en naturlig del av "verktøykassa" når en har barn med funksjonshemming. I dag er det tilgjengelig i kommuner som har tilsammen 2 millioner innbyggere. Rett før sommeren ble en milepæl nådd, over 1000 digitale bevis utstedt fra norske kommuner.
Sommeren står for dør, og ledsagerbeviset er viktig for våre familier. Det kan være avgjørende for deltagelse innen kultur, fritid og opplevelser. Ledsagerbevisordningen har røtter tilbake til tidlig 90 tall og er i dag en allminnelig del av kommunenes tilbud til innbyggere og gjør besøk på fornøyelsesparker, konserter og arrangement enklere.
I dag er det mulig å få digitalt bevis for innbyggere i kommuner som tilsammen utgjør over 2 millioner nordmenn. Det er utrolig bra, nå når det digitale beviset har vært tilgjengelig under et halvt år. For innehaverne betyr dette en enklere hverdag. Enklere hverdag
Nestleder i HBF, Monica Tangen, bor i Bodø og her har de digitalisert ledsagerbevisene. Bodø er her langt fremme og Monica har flere barn med ledsagerbevis. Det å ha tilgang til det på telefonen betyr at det er enklere å administrere. Monica er opptatt av at kommunene skal legge til rette for enklere løsninger for innbyggere. Digitalt ledsagerbevis er et av de og har tatt stafettpinnen etter Håvard Ravn Ottesen i HBF, som i en årrekke har vært pådriver for moderniseringen som nå skjer. Han bor i Trondheim, som var den første storkommunen med digitale bevis. For HBF er det nå viktig å få flere kommuner til å ta i bruk et godt verktøy for alle. Det var et av temaene under årets samling av tillitsvalgte, hvor Torunn Marstrander presenterte løsningen for våre. Lokal forankring Det er den enkelte kommune som må innføre den digitale løsningen, og tilbys av KS Digital, som også er ansvarlig for andre løsninger for innbyggerdialog.
HBF og andre organisasjoner har over år jobbet med å forbedre ordningen. I dag er nedre aldresgrense for ledsagerbevis tatt ut av de nasjonale retningslinjene. Dette skjedde i fjor etter betydelig påtrykk fra alle. Vår søsterorganisasjon Løvemammaene har sett det som sin jobb på minne kommuner som ikke følger disse om å følge retningslinjene. Nå jobber vi med å få flest mulig kommuner over på den digitale løsningen, som er et tillegg til fysisk kort for de som ønsker det.
Endringen kommer lettest når den er lokalt forankret.
Hvordan endre For å få din kommune til å ta i bruk digital ordning, må kommunen selv ta første skrittet. Det vil si at de ansvarlige for ordningen i kommunen din må ta kontakt med KS-digital for å ta i bruk det digitale ledsagerbeviset. Selv med stramme budsjetter, og lite tid, er dette en lavthengende frukt for kommunene.
Der kommuneadministrasjonen ikke selv foreslår løsningen, er det en enkel politisk sak å legge til rette for. I anledning sommeren, er det derfor naturlig for oss å sende ut en henvendelse til våre folkevalgte i kommunene om status i nettopp din kommune. Hver norsk kommune skal også ha et råd for personer med nedsatt funksjonsevne, som typisk bør være pådriver for et digitalt tilbud.
Har du selv barn med behov for ledsagerbevis og ønsker endring, er du velkommen til å dele denne artikkelen med kommuneadministrasjonen og -politikere. Sammen skaper vi fremtiden.
Gevinst ikke bare for innbygger, og for kommunen og andre Utviklingen av den digitale løsningen medfører enklere hverdag for de som skal administere ledsagerbevisordningen i kommunen. Gjennom et felles grensesnitt vil en gå fra lokale hjemmesnekrede løsninger til et trygt og effektiv system hvor administrasjon blir automatisert og kommunene kan samtidig som de lager det digitale også sende ut et fysisk bevis.
Over tid har det vært en betydelig innsats for å få til et digitalt bevis på mobilen. HBFs første engasjement er tilbake i 2017. Regjeringen bevilget penger tilbake i 2019 til en pilot. Disse midlene er nå brukt, og med ledagerbevis til kommuener med over 2 millioner innbyggere er en gått fra pilotering til et fullverdig produkt. Produktutvikling krever ressurser og det er opp til politikerene å bevilge nok. Vi er trygge på at morgendagen er digital og det er viktig å få videreutvikle, slik at kollektivselskaper og billetttilbydere enkelt kan koble seg på dagens løsning. Dette arbeidet er på langt nær ferdig og vi legger til grunn politisk vilje til å prioritere denne utviklingen.