Helsereiser til besvær

Mange barn og unge må reise med fly for å gjennomføre nødvendig oppfølging av helse. Mange barn med nedsatt funksjonsevne er hypotone. Superenkelt: De trenger støtte når de skal sitte. Det kan være utfordrende med regler som ikke snakker sammen. 

Handikappede barns foreldreforening får henvendelser fra fortvilte foreldre som ikke aner råd. De skal reise langt og i det barnet passerer to år, kan ikke barnet lengre sitte på et foreldrefang. Det skal sitte i eget sete. Dette er utfordrende for barn som har utfordringer med å sitte selv.  Alle flyseter har i utgangspunktet en topunkts sele, som på ingen måte gir særlig støtte i bolen for barn og andre. 

Mange foreldre har prøvd seg med de mest underlige konstruksjoner av puter, støtteklosser og annet for å trygge barnet. Der det går an å bruke sammenrullede pledd og støtteputer fra flyet, er det godkjent. Derimot om en har med medbragt støtte, risikerer en å bli avvist. 

Enlarge

Special_tomato_airline_edit
Special Tomato plassert på et flysete som er FAA godkjent

Produsent Specialtomato

Et konkret eksempel er en mye brukt sittestøtte som heter Special Tomato Sitter, som er fleksibelt – og ofte med på reise. Dette er et sitteskall for montering i vogn, på stol og hvor det ellers er naturlig. Benytter familien dette ombord på flyet, derimot – risikerer en å bli avvist og får ikke komme med. Dette da skallet ikke er med rette godkjenning. 

Godkjente seler og seter som ikke passer formålet
Det er i Norge Luftfartstilsynet som godkjenner flyseler og stoler til bruk på norske fly. Per i dag har de to seler som er godkjent, hvor en er prisforhandlet gjennom NAV Hjelpemiddel. I tillegg har de godkjent en stol, som ingen av de komersielle aktørene har godkjent til egen brukt. 

Utfordringen er enkel, og likevel vanskelig. De godkjente selene foreldre kan få tak i, fungerer kun delvis. Mange barn har såpass dårlig kroppskontroll at de har behov for bedre sittestøtte enn hva en sele alene kan gi. 

Ulik praksis 
Widerøe tillater EU godkjente bilstoler med krav om to typer godkjenninger:

      • ECE R44-04 (de siste to sifrene må være 03, 04 eller høyere) eller ECE R129, og
      • Et merke for at barnsetet er godkjent for bruk om bord i fly (for eksempel godkjenningsmerke fra TÜV Rheinlands «For use in Aircraft»)

Scandinavian SAS og Norwegian derimot, er mer rause. De åpner for at ikke TÛV godkjente seter kan benyttes. Eksempler på kan være tidligere nevnte Special Tomato Sitter, men også enkle forhøyningsputer til bruk i bil. Dette bekreftes av interesseorganisasjonen  Dyrebarlast som tok opp muligheten til å bruke bilstol i fly også for eldre barn. SAS og Norwegian har altså en praksis som er mer formålstjenlig. 

Noen personer har også helt egne sitteskall fordi kroppen er slik den er. Spesialstøp, som ofte tas ut av rullestol og må plasseres i setet for at personen i det hele tatt skal ha mulighet til å kunne være med på flighten.  Det ville være urimelig, og diskriminerende om flyselskapene nektet en passasjer ombordstigning av slik årsak. De har derimot lov å stille krav om at passasjeren har med seg ledsager, noe mange med store funksjonsnedsettelser ofte har. 

Dialog er løsningen
For handikappede barns foreldreforening er det åpenbart at barn og unge har med seg ledsager. Vi vil derfor også hevde at alle flyselskaper bør akseptere de løsningene som funker for den aktuelle familien og vise skjønn.  Gjennom dialog med familien som skal på reise, vil en finne de gode løsningene. 

Det være seg om barnet trenger Luftfartstilsynets godkjente seler, bilstol, sittepute, spesialstøp eller andre løsninger for å kunne reise.