top of page
Image by Kimberly Farmer

GRUNNSKOLEN

ANSVARLIG MYNDIGHET

Grunnskolen omfatter barneskolen og ungdomsskolen, og er et kommunalt ansvar. Kommunen har plikt til å sørge for grunnskoleopplæring for alle barn og unge som bor i kommunen, jf. opplæringsloven § 2-1.
 

Opplæringen starter det kalenderåret barnet fyller seks år og varer til og med tiende trinn. Dersom det etter sakkyndig vurdering fra PPT er tvil om barnet er modent nok til å starte, kan skolestart utsettes ett år dersom foreldrene ønsker det, jf. opplæringsloven § 2-4.

NÆRSKOLEN

Elever har rett til å gå på den skolen i nærmiljøet som kommunen har fastsatt som deres nærskole, jf. opplæringsloven § 2-6. Dette gjelder også elever med funksjonsnedsettelse, som har rett til nødvendig tilrettelegging for å kunne gå på nærskolen.

GRATIS OFFENTLIG GRUNNSKOLEOPPLÆRING

All grunnskoleopplæring i offentlig skole er gratis, jf. opplæringsloven § 2-15.

  • Elever eller foreldre kan ikke pålegges å betale for undervisningsmateriell, ekskursjoner eller leirskole som er en del av opplæringen.

  • Skolen og kommunen har plikt til å dekke nødvendige ekstrautgifter, som ledsager eller assistent ved leirskole eller turer, når dette er nødvendig for at eleven skal kunne delta på lik linje med andre.

FYSISK OG SOSIALT MILJØ

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel, inkludering og læring, jf. opplæringsloven § 12-2.

  • Skolen skal sørge for at det fysiske miljøet er tilrettelagt, og at elever med funksjonsnedsettelse kan delta på lik linje med andre, jf. opplæringsloven § 12-7 og forskrift om miljø og helse i barnehager og skoler.

  • Skolen skal systematisk forebygge mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Dersom ansatte får mistanke eller kunnskap om at en elev ikke har det trygt, har skolen aktivitetsplikt til å undersøke og sette inn tiltak, jf. opplæringsloven § 12-4.

  • Elevene har rett til å bli møtt med respekt og tillit, og skolen skal bidra til danning, lærelyst og likeverd, jf. opplæringsloven § 1-1.

TILRETTELEGGING

Alle elever har rett til en skole som er tilpasset deres behov. Skolen skal innrettes slik at det tas hensyn til elever med funksjonsnedsettelser.

  • Tilpasset opplæring er et grunnleggende prinsipp i opplæringsloven § 11-1.

  • Dersom en elev ikke får tilfredsstillende utbytte av ordinær undervisning, har eleven rett til individuelt tilrettelagt opplæring, jf. §§ 11-4 til 11-6.

  • Likestillings- og diskrimineringsloven § 20 gir elever med funksjonsnedsettelse rett til rimelig individuell tilrettelegging.

Overganger mellom barnetrinn og ungdomstrinn bør planlegges i god tid i samarbeid mellom skolen, PPT og foreldre, slik at eleven får en trygg overgang.

bottom of page