I Bodø kommune, som i andre kommuner, jobber skolesjefene med å spare ressurser. Ofte innpakket i kompetanseløft. Færre barn skal få spesialpedagogiske tilbud. Dette fikk HBF medlem Monica Tangen til å reagere og avdekket at det har forsvunnet 26 tusen spesialpedagogiske timer i Bodø skolen.
Nylig fikk hun medhold i en klage til Statsforvalteren i Nordland, hvor kommunen ble pålagt å gi hennes 4 klassing et tilbud de hadde kuttet ut. Du kan finne hele saken på NRK Nett-TV mandag 13. februar. Monica Tangen er ikke hvem som helst, hun har merket seg i det offentlige ordskiftet som hun sinte mora fra helvete, i et harmdirrende innlegg i Handikapnytt. Hun sitter også i bystyret og er leder av Rødt. Ikke alle har samme ressursene som Monica til å stå opp og frem, det er derfor viktig at flere familier leser og blir kjent med hva som har skjedd i Bodø. Dette skjer ikke bare i Bodø, det skjer i mange ulike norske kommuner. Dagen etter, 14. februar, følger NRK opp saken og avslører at mange barn opplever det samme som sønnen til Monica har opplevd. Det er betydelige kutt i undervisningen. Kommunen har bevisst endret på skolens organisering for å spare inn ressurser, les kutt i spesialundervisningen og mange barn opplever derfor å miste et spesialpedagogisk tilbud de tidligere fikk tilbud om. Monica får støtte fra Lillian Charlotte Hagen, lærer i Bodøskolen som i et innlegg i AN skriver:
Over 26000 timer til spesialundervisning har forsvunnet i Bodøskolen siden 2019, kunne man høre på NRK Nordlands TV-sending tirsdag 14. februar. Det tilsvarer omtrent 35 lærerstillinger. Kommunen sier de har hevet kvaliteten på lærerne, og derfor har behovet for disse timene falt bort!
Kvaliteten på lærere blir ikke bedre over natta, selv om lærere får videreutdanning. Barna med behov endres ikke fordi kommunen skal spare penger. Dette er alvorlig uttaler HBF, som erfarer at det pågår betydelige såkalte "satsninger" på spesialpedagogisk inkludering innenfor rammene av den ordinære undervisningen. Når kommunene gjør omstilling, må de ikke ha som mål å spare ressurser, de må ha mål om å gi barna med særskilte behov bedre kvalitet. Barn som ikke får det tilbudet de skal ha, vil få mindre utbytte av undervisningen og rekkefølgekonsekvensene er ukjente og store. HBF har betydelig kompetanse om spesialpedagogisk undervisning og hvordan opplegget har blitt endret de siste årene. Vi er derfor alvorlig bekymret for at kommunene gjør handlinger uten å tenke konsekvenser.
Våre barn er sårbare og det koster mye å reparere på feil som er gjort i skolen
Sier leder i HBF - Annette Jensen, som selv er mamma til en ungdom med vedtak om spesialpedagogisk undervisning og fortsetter: -Vi ser tilsvarende mønster i mange norske kommuner og det er hårreisende å høre om hvordan dette har skjedd i Bodø. Her må de folkevalgte våkne opp og sikre at våre barn får det tilbudet de skal ha.
Foreldre som ber om spesialundervisning for barna sine blir ofte ikke hørt og dette går ut over kvaliteten på det tilbudet elevene skal ha.