top of page
Design uten navn-48.jpg

Endelig kommer elbilene: Ny NAV-avtale åpner for elektriske rullestolbiler

Fra 1. november 2025 trer en ny rammeavtale for biler i gruppe 2 i kraft - og for første gang tilbyr NAV elektriske alternativer for biler som kan bygges om til rullestolbrukere. Det markerer et viktig skritt mot både grønnere og mer fremtidsrettede transportløsninger for funksjonshemmede brukere.

ree

Da NAV i 2023 valgte å forlenge den gamle, hel-fossile rammeavtalen for rullestolbiler, skapte det stor frustrasjon blant brukerne. Mange reagerte på at elektriske alternativer ikke ble vurdert, og at NAV den gang hevdet at det "ikke var fysisk mulig" å tilby elbiler som kunne tilpasses rullestolbrukere.


HBFs Håvard Ravn Ottesen var blant dem som reagerte kraftig på den beslutningen:


NAVs holdning var ikke særlig innovativ. Det er beviselig mulig å få tak i biler under 3,5 tonn som kan bygges om. Hadde man startet med det som faktisk var mulig, ville man høstet verdifull erfaring, sa han den gangen.

Nå, to år senere, har NAV kommet til en helt annen konklusjon.


Elbiler inn på avtale

Den nye rammeavtalen gjelder i fire år, og omfatter anskaffelser på om lag 600 biler årlig. Totalt har avtalen en estimert verdi på 3,1 milliarder kroner ekskl. mva.


Avtalen er delt inn i ti delkonkurranser, hvor NAV mottok tilbud i sju. For første gang inkluderer avtalen biler med elektrisk, hybrid og fossil drivlinje, og gir dermed et langt bredere utvalg av løsninger for ulike behov.


Blant de elektriske modellene som nå er tilgjengelige finner vi:


  • e-Caravelle Life

  • ID. Buzz og ID. Buzz 4x4

  • eVito Tourer


Ifølge NAVs seksjonssjef for brukeranskaffelser, Christian Lupke, er dette en viktig milepæl:

- Vi har lenge arbeidet for å få på plass en avtale som også inkluderer elektriske biler, og vi er glade for at det nå finnes flere modeller på avtale. Vi ønsker å bidra til at markedet utvikler seg i en retning som gir flere valgmuligheter og bedre tilpassede løsninger.

Et viktig grønt skifte - også for rullestolbrukere

Kassebilene som omfattes av avtalen skal registreres som personbiler. Selv om markedet for større elektriske kassebiler fortsatt er begrenset, viser avtalen at utviklingen går raskt i riktig retning.

e-Caravelle Life, som nå er med på avtalen, er foreløpig den største elektriske kassebilen som tilfredsstiller kravene, og tilsvarer størrelse Caravelle - bilen som historisk sett har vært den mest brukte i NAVs ordninger.


NAVs nye avtale betyr dermed at rullestolbrukere endelig får tilgang til elektriske alternativer, og at fremtidens bilanskaffelser kan bidra til både bedre miljøprofil og mer moderne løsninger for brukerne.


Et nødvendig løft, og en ny start

HBF har i mange år etterlyst en grønnere og mer fremtidsrettet bilpolitikk i NAVs ordninger.

At elektriske alternativer nå blir tilgjengelige, er et viktig steg i riktig retning – men også bare begynnelsen.


- Dette viser at det faktisk var mulig hele tiden. Nå må vi bygge videre på dette, samle erfaringer og sørge for at flere elbil-modeller blir tilgjengelige for flere brukergrupper, sier Håvard Ravn Ottesen.

For både miljøet, brukerne og samfunnet er det gode nyheter at rullestolbiler endelig kan kjøre elektrisk.

 
 
Design uten navn (2).jpg
"Å komme inn i HBF er som å bli omsluttet av en varm klem"

Monica Tangen, Leder HBF

Selma og Trine.jpg

SØKER DU ETTER NOEN DU KAN LENE DEG PÅ?

logosymbol_hvit
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV!

Meld deg på nyhetsbrevet slik at du ikke går glipp av viktige saker!

Takk for din påmelding!

Artboard 1.png

Ring Oss

(+47) 24 10 24 00

Send E-post

Besøk Oss

bottom of page