top of page

Hva er fellesskolen for oss?

Oppdatert: 14. juni

Vi er foreldrene til barna som ofte ikke får være en del av fellesskapet. Onsdag 11. juni var vi inviter til å snakke til fellesskoleutvalget om hva fellesskolen er for oss. En fellesskole som skal være for alle - fordi alle barn er barn.

Innlegg til fellesskoleutvalget 11. juni

Rikke Danielsen


For noen er spesialtilbud den eneste måten å få en hverdagslig skolehverdag på – en løsning alle er enige om er best for dem. Men for de fleste handler det om at tilrettelegging, støtte og mulighetene for individuell tilpassing ikke strekker til for at skolehverdagen i fellesskapet skal være mulig.


Diskusjonen om fellesskolen handler ofte om hvorvidt barn med ulike funksjonshemminger skal gå på nærskolen sin eller på et spesialtilbud sammen med andre som har lignende utfordringer. Det finnes ikke ett enkelt svar – løsningen avhenger av det enkelte barnet, familien, og ikke minst hvor man bor. I mange kommuner finnes det ikke alternativer; nærskolen er den eneste skolen.


Det vi mener må stå i sentrum for utviklingen av fellesskolen, er at alle barn er barn – og det skal være plass til alle i fellesskapet. Det krever en kultur som åpner for inkludering, tilstrekkelige ressurser og skolebygg som er fleksible nok til å gi hvert barn et godt og meningsfylt skoletilbud der de hører hjemme – i sin egen nærskole.


Vi vet at mange nærskoler skaper gode tilpassede tilbud for ulike behov. Likevel opplever mange familier et press om å velge spesialtilbud, fordi nærskolen ikke klarer å prioritere de ressursene enkelte barn trenger for å trives. For mange blir skolehverdagen umulig uten denne tilretteleggingen, og spesialtilbud blir en nødvendig løsning – ikke fordi man ønsker å stå utenfor fellesskapet, men fordi man som forelder må prioritere at barnet har gode skoledager.


For at nærskoleprinsippet skal være reelt, må barn få den hjelpen de trenger der de er. Felleskap i skolen er avgjørende – ikke bare for barna, men også for familiene, som gjennom nærskolen får en plass i nærmiljøet og i aktivitetene de andre barna deltar i.


Hva mener vi er viktig å bevare i dagens skole?

Vi mener nærskoleprinsippet må bevares, sammen med alle barns rett til å være en del av en klasse. Uansett hvor store behov man har for hjelp og tilrettelegging, er det avgjørende å få være med i et fellesskap. Det kan organiseres på ulike måter, men det viktigste er at barn får være sammen med andre, utvikle seg og oppleve glede i fellesskap.


Rett til sakkyndig vurdering og tilpasset opplæring sikrer at alle barn får jobbe med læreplanens mål – enten de når alle, noen eller tilpassede deler av den. Å ha læring og utvikling i fokus for alle er et prinsipp vi må ivareta.


Hva bør skolens viktigste oppgaver være i fremtiden?

  • Et sted hvor gode liv bygges – gjennom læring og fellesskap.

  • Et sted hvor alle lærer at et inkluderende fellesskap med plass til alle gir erfaringer og perspektiver som er verdifulle for livet.

  • En skole hvor alle får oppleve mestring – og hvor det er akseptert å mestre ulikt.


Dagens karakterkultur er utfordrende: Den er hard mot de som jobber for gode karakterer, og den utelukker de som ikke har forutsetninger for mer enn "lav måloppnåelse". Mange barn og unge mister muligheten til å få vurdert sin innsats, fordi vi ønsker å beskytte dem fra å "prestere dårlig". En skolekultur der karakterer ikke er et optimaliseringsspill, vil styrke alle elever – også de som i dag blir møtt med tilpassede løsninger fordi de ikke passer inn i det tradisjonelle systemet. De fortjener at vi anerkjenner læringsinnsatsen deres på lik linje med alle andre.

 
 
Design uten navn (2).jpg
"Å komme inn i HBF er som å bli omsluttet av en varm klem"

Monica Tangen, Leder HBF

Selma og Trine.jpg

SØKER DU ETTER NOEN DU KAN LENE DEG PÅ?

logosymbol_hvit
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV!

Meld deg på nyhetsbrevet slik at du ikke går glipp av viktige saker!

Takk for din påmelding!

Artboard 1.png

Ring Oss

(+47) 24 10 24 00

Send E-post

Besøk Oss

bottom of page