top of page
Annette Jensen
"Vi i HBF er opptatt av å ta vare på våre medlemmer, og har tatt på oss jobben å være tydelig stemme for meromsorgsfamilier. Vi trenger deg, og du trenger felleskapet vi tilbyr"

Annette Jensen, Leder HBF

Mye kan løses gjennom samarbeid

Å få ta del sammen med andre. Å få minner og opplevelser. Familie- og opplevelsesparkene er attraksjoner for mange familier. Handikappede barns foreldreforening har tatt iniativ til at familieparkene samordner seg, slik at vi får en god felles praksis.

Denne uka hadde flere fra hovedstyret i HBF møte med de fem største parkene for å snakke om hvordan en kan tilrettelegge for gode besøk for våre og andre familier. Utgangspunktet er at vi har jobbet siden 2017 med å få modernisert ledsagerbevisordningen og at BufDir, etter påtrykk fra de funksjonshemmedes organisasjoner samlet, har endret de nasjonale retningslinjene for ledsagerbevis. HBF har også laget en oversikt for de ulike parkene tidligere i sommer. Ulike behov og mange ordninger Det er mange følelser knyttet til å måtte tilrettelegge ekstra for barnet sitt for å kunne delta i ferieaktiviteter. Noen trenger å ha med ekstra ledsager, noen trenger tilrettelegging i kø og noen trenger fysisk tilgjengelige attraksjoner når man ikke går selv - blant annet. Parkene har mange og til dels gode ordninger for å legge til rette. Det fremkom klart i møtet at parkene prøver å finne løsninger og at det ikke bare er ledsagerbevis som er utslagsgivende for vis hensyn ordningene de praktiserer. Vi fikk informasjon om at parkene på en finværsdag med stort besøk kan ha 400 gjester med tilretteleggingsbehov. "Først i køen" vil derfor være en umulighet på de mest populære attraksjonene, noe som også kan være utfordrende. Derav må vis hensyn ordningen ha elementer av skjønn og tilpasses situasjonen en står i.

Informasjonsbehov i forkant

Det vi som foreldre trenger er god informasjon om hvilke muligheter som finnes, og forutsigbare løsninger som gjør at vi kan planlegge. Mange foreldre med barn som trenger tilrettelegging kan ikke se det an, eller håpe på en velvillig imøtekommende av behovene i situasjonen. Vi må vite hva som er mulig og ha tilgang på god informasjon. Og det aller beste hadde vært å ha en ordning som var lik de fleste steder, slik at det er lettere å både planlegge for den enkelte og kommunisere om ordningene offentlig. Alt for mange opplever ubehagelige kommentarer og kritikk når ordningene brukes. Det må vi snakke om.


Dette ble parkene utfordret på, og de tok godt imot innspillene. Ledelsen i Tusenfryd, Bø Sommarland, Hunderfossen, Dyreparken og Kongeparken deltok på møtet. Alle parkene ønsker å legge til rette på best mulig måte, innenfor de rammene de har. Parkene tok med seg våre innspill og skal møtes i løpet av de neste ukene for å jobbe videre med dette.

Skjermbilde fra nettmøte mellom HBF og famileparkene
HBF i møte med Kongeparken, Dyreparken, Bø Sommarland, Tusenfryd og Hunderfossen.

Planlegging for neste sesong HBF er glade for at familieparkenes interesse og vilje til å snakke med oss, Vi ser frem til fremdrift og etablering av samarbeid som frem mot neste sommer. Vi har felles interesse om at opplevelsen blir enda bedre for alle som må planlegge ferien sin ekstra godt. Vi trenger en åpen dialog til alle besøkende om hvorfor enkelte besøkende trenger at det tas ekstra hensyn. Åpenhet ikke bare til våre familier, men også til andre besøkende. HBF er med som samarbeidspartner for morgendagen.




354 visninger
Wheelchair on the Beach_edited.jpg

SØKER DU ETTER NOEN DU KAN LENE DEG PÅ?

Logopakke-12_edited.png
MELD DEG PÃ… VÃ…RT NYHETSBREV!

Meld deg på nyhetsbrevet slik at du ikke går glipp av viktige saker!

Takk for din påmelding!

Artboard 1.png

Ring Oss

(+47) 24 10 24 00

Send E-post

Besøk Oss

bottom of page