Når alle kan spille, vinner vi alle
- Handikappede barns foreldreforening
- 12. aug.
- 2 min lesing
Spill er mer enn bare underholdning – for mange er det en arena for fellesskap, mestring og kreativ utfoldelse. Men altfor ofte møter personer med funksjonsnedsettelser barrierer som gjør det vanskelig å delta. Det ønsker vi i Handikappede Barns Foreldreforening å gjøre noe med.

Vi er stolte over å være medutvikler av veilederen Tilgjengelighet i spillmiljøer, som gir praktiske råd og inspirasjon til hvordan spill kan gjøres tilgjengelig for alle – uavhengig av funksjonsnivå. Denne er utviklet sammen med KRED Norge, Ecura BPA og bredde e-sportalliansen.
Fra ramper til knappemapping
Veilederen viser hvordan små, men viktige grep kan åpne dørene for mange flere. Det kan handle om fysisk tilrettelegging – som brede dører, rullestolvennlige spillstasjoner og støydempende rom – eller om teknologiske løsninger som adaptive kontrollere, talestyring og VR-tilpasninger.
Også selve spillene kan gjøres mer inkluderende, med innstillinger for høykontrast, større tekst, teksting av dialog, justerbar vanskelighetsgrad og muligheten til å spille med færre knappetrykk.
Gode eksempler og gode hjelpere
Mange spillutviklere går foran som gode eksempler – fra The Last of Us Part II til Forza Motorsport – og viser at tilgjengelighet ikke bare er mulig, men berikende for hele spillmiljøet.
I tillegg finnes det organisasjoner som Ecura BPA, KRED Norge, Bredde-e-sport Alliansen og internasjonale aktører som AbleGamers, som deler sin kompetanse og utstyr for å hjelpe klubber, skoler og familier å komme i gang.
E-sport for alle
Et høydepunkt i veilederen er historien om Lier IL United, som kombinerer e-sport med fysisk aktivitet for barn og unge med funksjonsnedsettelser. Det viser at med kreativitet og samarbeid kan vi bygge arenaer som gir både glede, vennskap og mestring.
La oss bygge et inkluderende spillfellesskap
Tilgjengelighet i spillmiljøer handler ikke bare om teknologi – det handler om holdninger, vilje og fellesskap. HBF oppfordrer alle som driver med gaming eller e-sport til å tenke tilgjengelighet fra starten. For når alle kan spille, vinner vi alle.

Tirsdag 12 august overleverte vi veilederen til kulturdepartementet.
Last ned veilederen som ble lansert under Arendalsuka 2025