top of page
Design uten navn-48.jpg

Quiet hour - noe for Norge også?

Musikken strømmer over lydanlegget. Du unders på om du innom en klubb eller er på en butikk? Svært mange mennesker er sensitive for sanseintrykk. For mange inntrykk gjør at en blir urolig og overveldet. Det har en internasjonalt gjort noe med, men hvor er vi her i landet?

ree

Flere internasjonale forretninger har innført en stille time, eller «Quiet Hour». I vinter innførte Woolworths-butikker i Australia en «Quiet Hour» fem dager i uken, fra mandag til fredag kl. 10.30 til 11.30. Dette initiativet, som er utviklet i samarbeid med Life Without Barriers, har som mål å tilby en handleopplevelse med få sanseinntrykk for kunder med følsomhet for sensoriske intrykk. I løpet av «Quiet Hour» demper Woolworths-butikkene belysningen, senker volumet på musikk og kunngjøringer, og skru av lydsignalene på ovner og kassaapparater.

Dette gjør de ikke uten å ha prøvd først. Et par år i forkant har de hatt en time i uka og sjekket effekten også i de mest travle handleperiodene, inklusive i førjulstiden. Fordelen med å gjøre butikkene mer tilgjengelig den ene timen er åpenbar, da det for mange vil oppleves enklere å handle og ta del i samfunnet. Jenta med øretelefonene Du har sikkert sett en av de, jenta eller gutten med hodetelefoner på. Ute på bussen, i butikken eller blant andre. Øreklokker på i det offentlige rom er i dag blitt en del av hverdagen for mange. Uinnvidde tror det er fordi det en lytter på musikk, mens går en inn i dybden finner en og at mange benytter øreklokker for å holde inntrykkene i omgivelsene i sjakk. Noise canselling headphones kan gi mennesker med overfølsomhet bedre livskvalitet.

HBF mamma Vigdis Fagerheim med dattera Oda, som går med øreklokker hele tiden.
HBF mamma Vigdis Fagerheim med dattera Oda, som går med øreklokker hele tiden.
Vi begynte med øreklokker da hun var rimelig liten, fordi for mange sanseinntrykk gjør at det blir for mye og kaos. Øreklokkene gjør at hun ikke blir overstimulert like lett. (Mamma Vigdis Marie Fagerheim)

For mange sanseinntrykk er krevende å sortere, men skjerming eller reduksjon at inntrykk fra omgivelsene medfører at aktiviteter lettere lar seg gjennomføre. I familien er det per i dag slik at Oda aldri blir med inn i butikk, da hun takler situasjonen dårlig. En drøm for mamma Vigdis er å kunne ta med Oda på klesbutikken uten å måtte gjøre som hun gjør i dag, å deponere klær for å prøve de hjemme. Hadde en i Norge hatt «Quiet Hour» i butikkene, eller på hele kjøpesenteret samtidig, ville det skapt omgivelser som åpner for deltagelse. Det ville vært kjærkomment for hele familien. I dag er terskelen for høy til at mora til Vigdis kan ta med dattera på butikk, og får støtte fra hovedstyret i Handikappede barns foreldreforening.

Et slik tiltak betyr ikke bare enklere hverdager, det skaper mulighet for mestring og økt samfunnsdeltagelse. Fravær at miljøer hvor en kan mestre gjør at barn og unge med sensoriske utfordinger ikke får erfaring med det andre tar for gitt (Håvard Ravn Ottesen - hovedstyremedlem)

Det å selv kunne skaffe varer og tjenester er en av forutsetnignene for å kunne leve selvstendig. Om omgivelsene ikke legger til rette for det, vil en fort komme i den situasjonen at samfunnet begrenser mulighetene til å leve et likestilt liv.

Fullt ut mulig om bransjen vil det I Norge er det slik at en ikke har lov å diskrimenere kunder i butikk. At butikken eller lokalet er utformet med omgivelser som hindrer enkelte grupper å komme inn er utfordrende. I dag er det blant annet ikke lov å bygge nye næringslokaler uten at det er universelt utformet adgang, som for mange er ekvivalent med rullestoladgang. Universell utforming er langt mer enn bare for rullestol, det innebærer universell utforming uansett funksjonshindring. Lyd og sensoriske miljøer er ikke direke regulert av bestemmelser, men en kan føre påstand om at å ha miljøer som hindrer enkelte kunder å komme inn på grunn av deres funksjonshemming er ikke greit. Det er det forbud mot, i følge norske myndigheter. Selv om det ikke er bevisst, er å drive butikk med for mange sanseinntrykk en form for indirekte diskriminering. «Quiet Hour» noe for Norge?

Det er i grunn ikke vanskelig å sette det i verk. At en har en periode midt på dagen hvor en demper lys, lyd og ser til at omgivelsene er roligere er ikke umulig, det krever bare at en er bevisst. Tidspunktet er ikke tilfeldig. I Australia, som i Norge, foregår det meste av varelevering på formiddag og deres «Quiet Hour» markerer også slutten av vareleveranse. Det er på en tid av døgnet det vanligvis ikke er det travleste tidspunktet i butikken. Effekten, uomtvistelig, er at butikken blir enklere tilgjengelig for en gruppe mennesker som tidligere fant det vanskelig. Samfunnsnytten er åpenbar. Vi applauderer tiltaket, som har fått fotfeste internasjonalt og ser frem til den første norske handleskjeden og kjøpesenter som følger opp.


 
 
Design uten navn (2).jpg
"Å komme inn i HBF er som å bli omsluttet av en varm klem"

Monica Tangen, Leder HBF

Selma og Trine.jpg

SØKER DU ETTER NOEN DU KAN LENE DEG PÅ?

logosymbol_hvit
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV!

Meld deg på nyhetsbrevet slik at du ikke går glipp av viktige saker!

Takk for din påmelding!

Artboard 1.png

Ring Oss

(+47) 24 10 24 00

Send E-post

Besøk Oss

bottom of page