top of page
Garderobe på skolen

BARNEHAGE

ANSVARLIG MYNDIGHET

Kommunen er lokal barnehagemyndighet og har ansvar for å veilede og føre tilsyn med at både kommunale og private barnehager drives i samsvar med gjeldende regelverk.
 

Kommunen har plikt til å tilby barnehageplass til barn under opplæringspliktig alder som er bosatt i kommunen. Barn med nedsatt funksjonsevne har prioritet ved opptak til barnehage, jf. barnehageloven § 18. De fleste barn får plass i ordinære barnehager, eventuelt med ekstra ressurser eller assistent. Det finnes også enkelte spesialiserte barnehagetilbud.

SPESIALPEDAGOGISK HJELP

Barn under opplæringspliktig alder som har behov for særskilt støtte, har rett til spesialpedagogisk hjelp, jf. opplæringsloven § 19-1.

​

  • Hjelpen kan gis i barnehage, i hjemmet eller som egne tiltak.

  • Formålet er å sikre tidlig innsats og støtte barnets utvikling og læring.

  • Hjelpen er gratis, og det skal ikke kreves foreldrebetaling for den tiden barnet mottar slik støtte.

DET FYSISKE MILJØET

Barnehagens fysiske miljø skal utformes slik at alle barn får gode muligheter til å delta aktivt i lek og aktiviteter. Barnehager skal være universelt utformet, og planleggingen skal ta hensyn til samfunnets mål om å bygge ned funksjonshemmende barrierer.

SAKKYNDIG VURDERING

Før det kan fattes vedtak om spesialpedagogisk hjelp, skal det foreligge en sakkyndig vurdering fra pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). Vurderingen danner grunnlaget for vedtaket om hjelpens innhold og omfang.

TILRETTELEGGING

Barn med nedsatt funksjonsevne har rett til rimelig individuell tilrettelegging i barnehagen, jf. likestillings- og diskrimineringsloven § 20.

  • Tilretteleggingen kan gjelde både det fysiske miljøet, de pedagogiske aktivitetene og de sosiale forholdene.

  • Formålet er å sikre likeverdige utviklings- og aktivitetsmuligheter for alle barn.

  • Langsiktig planlegging er viktig for å skape stabile rammer gjennom hele barnehageoppholdet.

bottom of page