
INKLUDERING ELLER SPESIALSKOLE
Opplæringsloven gir alle elever rett til å gå på sin nærskole, jf. § 2-6. Undervisningen skal tilpasses den enkelte elevs forutsetninger, og elevene har rett til individuelt tilrettelagt opplæring dersom de ikke har tilfredsstillende utbytte av ordinær undervisning, jf. kapittel 11.
HBFs syn på inkludering
HBF mener at den ordinære skolen skal være for alle barn, også barn med funksjonsnedsettelser. En inkluderende fellesskole er den beste veien til:
-
Faglig utvikling
-
Sosial deltakelse og vennskap
-
Fremtidig samfunns- og arbeidsliv
Vi vil ikke akseptere «liksom-inkludering», der eleven plasseres på grupperom utenfor fellesskapet, undervises kun av assistent, eller der det mangler planlegging, kompetanse og realistiske forventninger. Vi vil ha vilje, kunnskap og ressurser til reell inkludering.
​
Forskning og erfaringer
Studier viser at elever som deltar i ordinær undervisning ofte oppnår bedre resultater både faglig og sosialt. Elever som plasseres i segregerte tilbud har økt risiko for sosial isolasjon, færre vennskap og mindre deltakelse i fritidsaktiviteter. Erfaringer internasjonalt og i Norge peker i samme retning: fellesskolen gir best forutsetninger for læring og deltakelse i samfunnet.
Når spesialskole velges
HBF har forståelse for at noen foreldre velger spesialskole. Dette kan være et resultat av at nærskolen ikke gir et godt nok tilrettelagt tilbud, eller at barnet opplever sosial isolasjon og manglende mestring. Da kan et spesialisert tilbud oppleves som tryggere.
​
Vårt mål
HBFs mål er at alle barn skal kunne få en fullverdig og inkluderende opplæring i nærskolen. Det krever at kommuner og skoler tar ansvar for:
-
Planlegging i god tid før skolestart
-
Kompetanse hos lærere og ledelse
-
Riktig bruk av spesialpedagogiske ressurser
-
Universell utforming av fysiske og pedagogiske læringsmiljøer
-
​
Vi er overbevist om at en inkluderende skolegang gir barn med funksjonsnedsettelser best muligheter – både faglig, sosialt og for et selvstendig voksenliv.