
Individuell tilrettelegging (tidligere kalt spesialundervisning)
Alle elever har rett til tilpasset opplæring, jf. opplæringsloven § 11-1. Dersom en elev ikke får tilfredsstillende utbytte av ordinær undervisning, har eleven rett til individuelt tilrettelagt opplæring, jf. §§ 11-4 til 11-6.
​
Dette innebærer at opplæringen tilpasses elevens behov og forutsetninger, og kan omfatte:
-
Endringer i faglige mål og innhold.
-
Bruk av alternative læringsmetoder.
-
Personlig assistanse, logoped eller særskilt språkopplæring (f.eks. ASK, tegnspråk eller punktskrift).
-
Tekniske og pedagogiske hjelpemidler.
SAKKYNDIG VURDERING OG VEDTAK
Før kommunen eller fylkeskommunen fatter vedtak om individuell tilrettelegging, skal det foreligge en sakkyndig vurdering fra PPT (pedagogisk-psykologisk tjeneste), jf. § 11-7.
-
Foreldrene (eller eleven selv, når han/hun er gammel nok) må gi samtykke til vurderingen.
-
Vurderingen skal beskrive elevens behov, realistiske mål og hvilken opplæring som vil gi et forsvarlig tilbud.
-
Kommunen/fylkeskommunen kan avvike fra PPTs anbefalinger, men må da begrunne dette.​
​
Når vedtak er fattet, har skolen plikt til å utarbeide en individuell opplæringsplan (IOP), jf. § 11-10. Planen skal angi mål, innhold og organisering, og evalueres minst én gang i året.
Rettigheter under opplæringen
-
Like mange timer: Elever med individuell tilrettelegging har rett til like mange undervisningstimer som andre elever, jf. §§ 2-1 og 3-1.
-
Forsvarlig utbytte: Tilbudet skal gi eleven best mulig læringsutbytte sett opp mot realistiske mål for utvikling og læring.
-
Gratis: Individuell tilrettelegging skal ikke medføre ekstra kostnader for eleven eller familien.
UNDERVISNING PÅ SYKEHUS
Elever som er innlagt i helseinstitusjon har rett til opplæring i tråd med opplæringsloven § 14-4. Fylkeskommunen der institusjonen ligger har ansvaret.
EKSAMEN
Elever med funksjonsnedsettelse eller særskilte behov kan ha rett til særskilt tilrettelegging av eksamen, jf. forskrift til opplæringsloven § 9-34. Tiltakene skal tilpasses elevens behov uten å gi en urimelig fordel. Eksempler: ekstra tid, bruk av PC, forstørret skrift eller muntlig i stedet for skriftlig prøve.
SFO
Kommunen skal ha et SFO-tilbud før og etter skoletid for elever på 1.–4. trinn, og for elever med særskilte behov på 1.–7. trinn, jf. opplæringsloven § 4-5.
-
SFO skal gi omsorg, lek og tilrettelagte aktiviteter.
-
Barn med funksjonsnedsettelse har rett til et inkluderende SFO-tilbud.
-
Dersom barnet får individuelt tilrettelagt opplæring i SFO-tiden, skal dette være gratis. Det betyr at foreldrebetalingen reduseres tilsvarende.
SKYSS
Elever som på grunn av funksjonsnedsettelse, sykdom eller skade har behov for transport, har rett til gratis skoleskyss, uavhengig av avstand, jf. opplæringsloven § 4-1 fjerde ledd.
-
Dette gjelder også til og fra SFO, samt til helseinstitusjon eller avlastningshjem dersom eleven har vedtak om dette.
-
Elever som trenger følge eller tilsyn under reisen har rett til det, jf. § 4-2.