top of page
Annette Jensen
"Vi i HBF er opptatt av å ta vare på våre medlemmer, og har tatt på oss jobben å være tydelig stemme for meromsorgsfamilier. Vi trenger deg, og du trenger felleskapet vi tilbyr"

Annette Jensen, Leder HBF

Skuffende opplevelse på Tusenfryd

40 minutter i kø for å få VIS HENSYN-båndet. Et HBF-medlem reagerer på hvordan fornøyelsesparken Tusenfryd tar imot våre familier på. Lørdag måtte barn og voksne stå 40 minutter ekstra i kø for å få VIS HENSYN-båndet.


VIS HENSYN-ordningen blir benyttet av landets fem største fornøyelsesparker: Kristiansand Dyrepark, Hunderfossen familiepark, Kongeparken, Bø Sommarland og altså Tusenfryd.

 

På Tusenfryds hjemmeside heter det:

«Ordningen er forbeholdt gjester med ledsagerbevis som ikke kan benytte ordinær kø. Denne gjesten kjøper sin rabatterte billett og antallet ledsagere oppført på ledsagerbeviset har følgelig gratis inngang og trenger ikke å kjøpe billett.»

 

HBF har hadde møter med de fem fornøyelsesparkene i fjor. VIS HENSYN-ordninger, først i køen, bestevenn og solsikkemerke er ulike navn parkene bruker.

 

Usynlige funksjonsnedsettelser

Alle funksjonsnedsettelser er nemlig ikke synlige. Vår forening har medlemmer med både synlige og usynlige funksjonsnedsettelser.

- For oss er det viktig at alle barn får en god opplevelse av de aktivitetene de ønsker å delta på og at omgivelsene tilpasser seg deres behov.  Først i køen-ordninger er derfor for mange barn avgjørende for at besøket skal være en positiv opplevelse på tur, sier Annette Jensen – leder i HBF.

 

Norges største underholdningspark er Tusenfryd og ligger rett utenfor Oslo. Ledsagere slipper gratis inn i parken ved fremvisning av gyldig ledsagerbevis ved inngangen. Ledsagere trenger ikke hente ut billett på forhånd. Men billetten til parken for den med ledsagerbevis må kjøpes på nett. 

 

«VIS HENSYN»-bånd hentes ut ved å vise ledsagerbevis i gjesteservice/billettluke ved hovedinngangen og gjelder for personen som bærer båndet + en ledsager.

 

Et køfritt Tusenfryd…

Og det var på dette området ting ikke gikk helt knirkefritt på lørdag, for å si det litt forsiktig, forteller medlemmet oss:

- Det var stor glede for både unger og voksne da vi ankom et køfritt Tusenfryd på lørdag. Gleden ble dessverre raskt snudd til frustrasjon da vi hadde fått billettene og ble henvist til en lang kø hvor VIS HENSYN-båndet ble delt ut. Køen var virkelig lang, og det var fler enn oss som følte vi fikk et slag i ansiktet.

 

- Vi og mange familier reagerte på at Tusenfryd ikke kunne dele dette båndet ut samtidig som vi fikk billettene, men heller ble henvist videre til en svært lang kø. Vi måtte stå i 40 minutter i denne køen, sier HBF-mammaen som ønsker å være anonym.

 

Hadde det ikke greit

- For vår familie gikk det relativt greit. Vi kunne plassere de to guttene vi hadde med på kafé med is og noe drikke. Verre var det for andre familier hvor alle måtte forholde seg til den lange køen. Det er mange foreldre som må ha konstant kontakt med sine barn, og derfor ikke kan la de vente et sted mens de selv står i kø, slik vi gjorde. At det var over 25 grader gjorde heller ikke saken bedre. Vi observere mange barn og voksne som ikke hadde det greit i den lange køen.

 

- Dette burde Tusenfryd løse på en annen måte. Våre barn og familier møter ekstra motstand på svært mange områder i samfunnet. Da tenker man at et besøk i en fornøyelsespark som dette skal bli en god opplevelse for både små og store. For vår del gikk det greit, men det var åpenbart en vanskelig hendelse for mange barn og voksne som måtte stå i kø i over 40 minutter i sommerheten.


348 visninger
Wheelchair on the Beach_edited.jpg

SØKER DU ETTER NOEN DU KAN LENE DEG PÅ?

Logopakke-12_edited.png
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV!

Meld deg på nyhetsbrevet slik at du ikke går glipp av viktige saker!

Takk for din påmelding!

Artboard 1.png

Ring Oss

(+47) 24 10 24 00

Send E-post

Besøk Oss

bottom of page